Horario de tienda física: lunes a viernes de 09:30 a 14:30h · Sábados de 10:00 a 14:00h · Atendemos pedidos vía WhastApp y Teléfono de 10:00 a 20:00h.
  • -5%
Manual de Fonaments del Dret Administratiu i de la Gestió Pública "Textos legals, materials per practicar, dades empíriques"
search
  • Manual de Fonaments del Dret Administratiu i de la Gestió Pública "Textos legals, materials per practicar, dades empíriques"

Manual de Fonaments del Dret Administratiu i de la Gestió Pública "Textos legals, materials per practicar, dades empíriques"

Autor Ponce Sole, Juli
Editorial Tirant Lo Blanch
Fecha de Publicación 10-09-2022
Nº de Páginas 756
59,90 €
56,91 € 5% de descuento
Impuestos incluidos
Cantidad

 

Tarjeta, Bizum, Transferencia o Contra reembolso

 

Envío gratis en compras superiores a 50€ (solo en península)

 

Plazo de entrega en función de disponibilidad. Llama al 952 21 97 21 para más información.

Índex
Pròleg a la segona edició 17
Pròleg a la tercera edició 19
Introducció 21
Abreviatures utilitzades 31
1. Els fonaments i les bases constitucionals del Dret administratiu
1.1 Els fonaments del dret administratiu 33
1.1.1 El dret administratiu com a ordenament jurídic i com a ciència jurídica. Dret administratiu i ciències socials 33
1.1.2 Tipus d'activitat administrativa. La inactivitat administrativa com un supòsit de mala administració 38
1.1.3 El dret de les administracions públiques: dret administratiu, dret públic i dret privat. Criteris de definició de l'Administració pública 43
1.1.4 La formació i l'evolució històrica del dret administratiu 48
1.1.5 L'evolució del Dret administratiu i de la gestió pública en les darreres dècades 65
1.1.6 Dret administratiu, globalització i Dret europeu 82
1.2 Les bases constitucionals del dret administratiu; la posició jurídica i institucional de l'Administració pública 86
1.2.1 L'estat de social, democràtic de dret i autonòmic. Els drets socials com autèntics drets subjectius exigibles. Vies de legitimació democràtica de les Administracions Públiques i govern obert. Estat de Dret i Estat amb dret 86
a) Estat Social i Dret administratiu 87
b) L'Estat Democràtic i Dret administratiu 98
b.1 Democràcia representativa i AP 99
b.1.1 Principi de legalitat, normes i AP 99
b.1.2 La direcció de les AAPP pels governs 100
b.2 Democràcia directa, democràcia participativa i Dret administratiu 100
b.2.1 Transparència i Dret administratiu 101
b.2.2 Govern obert, bon govern, bona administració i prevenció de la corrupció 102
c) L'Estat de Dret 103
c.1 Les conseqüències més importants de la clàusula d'Estat de Dret pel Dret administratiu 104
c.1.1 El principi de legalitat i les AAPP 104
c.1.2 Principi de tutela efectiva dels drets dels ciutadans i de les ciutadanes 104
c.1.3 Principi de garantia patrimonial 105
c.2 Quin Dret per les AAPP d'acord amb la CE? 105
c.2.1 Existeix una reserva constitucional de Dret administratiu que imposi límits, fins i tot al legislador, en l'elecció de quin Dret facin servir les AAPP? 105
c.2.2 Existeix una reserva constitucional per als òrgans judicials contenciós-administratius respecte del control de l'activitat administrativa? 107
d) L'Estat descentralitzat 108
1.2.2 La posició jurídica de les administracions públiques: legalitat; servei objectiu als interessos generals; autotutela; procediment; transparència; control de l'actuació administrativa, responsabilitat i garantia patrimonial 109
1.2.3 Els drets i deures dels ciutadans i de les ciutadanes en les seves relacions amb les administracions 114
a) La relació jurídica administrativa. Drets i deures dels ciutadans i de les ciutadanes. La posició dels drets fonamentals i la seva rellevància en el dret administratiu 114
a.1 Dret subjectius 117
a.2 Obligació jurídica 119
a.3 Deures dels ciutadans i de les ciutadanes 119
a.4 Interessos legítims 120
a.5 Quins tipus d'interessos legítims existeixen? 121
b) L'estatut d'interessat/interessada 121
c) En especial: el dret d'accés a la informació pública i el dret a una bona administració 124
c.1 El dret d'accés a la informació pública 124
c.2 El dret a una bona administració i el bon govern: la lluita jurídica contra la corrupció i la mala administració 127
1.2.4 Principi de legalitat i potestats administratives 138
a) Vinculació a la llei i al Dret. Definició, implicacions 138
b) Potestats administratives: atribució; potestats reglades i discrecionals. Tipus de marge d'apreciació; elements i abast del seu control 139
b.1 Atorgament d'una potestat administrativa reglada 139
b.2 Atorgament d'una potestat administrativa discrecional 140
b.2.1 Què és la discrecionalitat? 141
b.2.2 Què no és la discrecionalitat: ni llibertat de l'administració pública ni indiferència jurídica respecte al seu exercici. Contra la mala administració i la corrupció 142
b.2.3 Com hauria de ser l'exercici de la discrecionalitat? La discrecionalitat no és arbitrarietat i ha de ser bona administració 142
b.3 Els conceptes jurídics indeterminats sense marge de valoració i amb marge de valoració 144
b.4 El correcte exercici de la discrecionalitat i el seu control jurídic 149
b.5 Proposta de llista de verificació de la correcció jurídica de l'exercici de la discrecionalitat 150
b.6 En particular: possibilitats i límits de la jurisdicció contenciosa administrativa (remissió) 152
1.3 Per practicar i aprendre més 153
2. Les fonts del Dret administratiu
2.1 El sistema de fonts. Algunes dades empíriques 185
2.1.1 El sistema de fonts. Atenció especial a la potestat reglamentària i als principis de bona regulació 193
2.1.2 Les disposicions de caràcter general i els reglaments: noció; fonament; tipus; procediment d'elaboració; límits i controls 197
a) Noció 197
b) Fonament 199
c) Tipus 200
c.1 Tipus de reglaments en funció de la seva relació amb la llei 200
c.1.1 Reglaments independents (anomenats utilitzant l'expressió llatina prater legem, és a dir, fora de la llei) 201
c.1.2 Reglaments executius (anomenats secundum legem, és a dir, d'acord amb la llei) 202
c.1.3 Reglaments de necessitat (anomenats contra legem, és a dir, en contra de la llei) 202
c.1.4 Reglaments locals 204
c.2 Tipus de reglaments en funció de qui els dicta 208
c.3 Tipus de reglaments en funció del destinatari 209
d) Procediment d'elaboració 209
e) Límits 216
f) Controls 218
f.1 El control per la mateixa administració 219
f.1.1 Derogació 219
f.1.2 Revisió d'ofici 219
f.1.3 Recurs administratiu contra acte fundat únicament en un reglament 219
f.2 El control pels tribunals de justícia 219
f.2.1 La jurisdicció contenciosa administrativa. Declaració d'il-legalitat 219
f.2.2 La resta de jurisdiccions. Inaplicació 222
2.1.3 La distinció entre acte administratiu i disposició de caràcter general; noció i abast de les instruccions 223
2.1.4 Altres fonts del dret administratiu: referència especial als principis generals del dret i al dret europeu. La funció del precedent administratiu 233
2.2 Per practicar i aprendre més 239
3. L'organització administrativa i els empleats públics
3.1 L'organització administrativa. Algunes dades empíriques 255
3.1.1 Principis constitucionals i europeus de l'organització administrativa 258
3.1.2 Elements bàsics de l'organització administrativa. La distinció entre persona jurídica i òrgan administratiu. Òrgans actius i consultius; òrgans centrals i perifèrics; òrgans unipersonals i col-legiats. Òrgans de direcció política; òrgans directius i unitats de gestió administrativa. Les relacions interadministratives i les relacions interorgàniques 262
3.1.3 Pluralitat i tipologia d'administracions públiques i altres ens del sector públic: administracions territorials; ens instrumentals; administracions corporatives; autoritats administratives independents 270
3.1.4 Reflexions finals 328
3.2 La funció pública 330
3.2.1 Algunes dades empíriques. Principis constitucionals i europeus de la funció pública 330
a) Introducció. La funció pública. Paraules i significats 330
b) Algunes dades empíriques 333
c) El factor humà i la intel-ligència artificial 335
d) Principis constitucionals i europeus de la funció pública 338
d.1 La situació abans de la CE de 1978: una mica d'història 338
d.2 La Constitució de 1978, els principis constitucionals i els Estatuts d'Autonomia. El dret a una bona administració i la funció pública 341
d.3 La situació després de la CE de 1978: principis europeus de la funció pública 343
3.2.2 Concepte i àmbit de la funció pública; noció i classes d'empleats públics i d'empleades públiques 344
a) Funcionaris de carrera 346
b) Funcionaris interins 348
c) Personal laboral 349
d) Personal eventual 350
e) Personal directiu 350
3.2.3 Estructura i ordenació del personal al servei de l'Administració 351
3.2.4 L'accés a la funció pública 353
3.2.5 Els drets, l'ètica administrativa i els deures dels empleats públics i de les empleades públiques 359
3.2.6 Les situacions dels funcionaris i de les funcionàries 367
3.2.7 La responsabilitat dels funcionaris i de les funcionàries 368
3.2.8 La pèrdua de la condició de funcionari i de funcionària 369
3.2.9 Final: l'envelliment de la funció pública, la crisi econòmica i el futur de la intel-ligència artificial 369
3.3 Per practicar i aprendre més 371
4. L'actuació formalitzada de l'Administració
4.1 El procediment administratiu 417
4.1.1 Concepte, rellevància, funcions i classes de procediment administratiu. Algunes dades empíriques 417
4.1.2 La regulació del procediment administratiu 424
4.1.3 La regulació del procediment administratiu després de la CE 425
a) La relació entre llei i reglament i la distribució de competències entre Estat i comunitats autònomes 425
b) Els principis generals i les seves funcions 426
b.1 Principi d'oficialitat o obligació de deguda diligència i deguda cura 428
b.2 Principi contradictori 429
b.3 Principi antiformalista o in dubio pro actione 429
b.4 Principi de gratuïtat 430
b.5 Principi d'economia processal 430
b.6 Imparcialitat 431
b.7 Transparència 432
b.8 Participació 432
b.9 Bona fe 432
b.10 Confiança legítima 433
4.1.4 Elements del procediment administratiu: subjectes; fases i tràmits; el temps en el procediment administratiu i l'obligació de resoldre i de notificar 434
a) Subjectes 434
a.1 L'administració que actua 435
a.2 Les persones privades que s'hi relacionen 436
b) Fases i tràmits 437
b.1 Fase d'iniciació 438
b.1.1 Inici d'ofici (arts. 58 i ss.) 438
b.1.2 Inici a sol-licitud de persona interessada 441
b.2 Fase d'instrucció (arts. 75 a 83) 447
b.2.1 Al-legacions i informació pública (art. 76 i art. 83) 447
b.2.2 Prova (arts. 77 i 78 LPAC) 449
b.2.3 Informes (arts. 79 i 80 LPAC) 450
b.2.4 Audiència (art. 84) 452
b.3 Terminació (arts. 84 i ss.) 454
b.3.1 Resolució (art. 88) 454
b.3.2 Terminació convencional (art. 86 LPAC) 456
b.3.3 Desistiment i renúncia (art. 93) 458
b.3.4 Caducitat (arts. 25 i 95) 458
b.3.5 Impossibilitat material de continuar el procediment (art. 21, art. 84.2) 459
b.3.6 Silenci administratiu (remissió) 459
c) El temps en el procediment administratiu i obligació de resoldre i notificar 460
c.1 El temps en el procediment administratiu 460
c.1.1 En procediments administratius no electrònics 462
c.1.2 Procediments electrònics 465
c.2 Obligació de resoldre i notificar: el silenci administratiu 467
c.2.1 Quin és el termini que tenen les AAPP per resoldre i notificar la resolució que posi fi als procediments? 467
c.2.2 Què passa si s'incompleix el termini per resoldre i notificar la resolució per part de l'AP? 470
4.2 L'acte administratiu 479
4.2.1 Concepte i elements dels actes administratius: consideració especial de la motivació 479
4.2.2 Validesa i eficàcia dels actes administratius. Distinció 518
4.2.3 La validesa i la legalitat de l'acte administratiu: presumpció; causes d'invalidesa; tipologia de situacions, conseqüències i remeis 522
a) Les irregularitats no invalidants 524
b) Anul-labilitat 525
c) Nul-litat de ple Dret 526
4.2.4 L'eficàcia de l'acte administratiu. Requisits i conseqüències 530
a) Notificació 533
a.1 Quins actes cal notificar? 535
a.2 A qui s'ha de notificar? 535
a.3 Quin ha de ser el contingut de la notificació? 535
a.4 Què succeeix si no és notifica l'acte, si es notifica per l'AP tard o si la notificació és defectuosa? 535
a.5 Com ha de practicar-se la notificació? Notificacions electròniques i en paper 536
a.6 Que passa si no es pot practicar la notificació? 540
b) Publicació 540
4.2.5 L'extinció i l'execució de l'acte administratiu 545
a) Quins requisits han d'existir perquè l'AP pugui exercir aquest privilegi? 547
b) Com ho ha de fer l'AP? 548
c) De quins mitjans disposa per executar forçosament els seus actes? 548
4.3 Per practicar i aprendre més 553
5. Els controls jurídics de l'actuació administrativa
5.1 Controls interns 564
5.1.1 Panorama general dels diferents tipus de controls en via administrativa. Nocions i distincions fonamentals. La revisió i la revocació d'actes; els recursos administratius; altres mecanismes de resolució de conflictes i de control 564
5.1.2 Els recursos administratius: concepte, elements, classes, procediment 566
a) Autoritat que resol el recurs 567
b) Recurrent 568
c) Actes recurribles 569
d) Requisits de l'escrit d'interposició del recurs 570
e) Principis i regles del procediment administratiu de recurs 572
f) La suspensió dels efectes de l'acte impugnat 573
g) Classes de recursos 575
g.1 Recursos administratius ordinaris 575
g.2 El recurs d'alçada (arts. 121 i 122 LPAC) 576
g.2.1 Tipus d'acte administratiu que es pot recórrer amb aquest recurs 576
g.2.2 Davant de qui i en quin termini es presenta el recurs i qui resol 576
g.2.3 Termini per resoldre i notificar la resolució 576
g.2.4 Efectes del silenci 577
g.2.5 Impossibilitat de doble recurs d'alçada ni de recurs de reposició posterior 577
g.2.6 Obligatorietat del recurs 577
g.3 El recurs (potestatiu) de reposició (arts. 123 i 124 LPAC) 579
g.3.1 Tipus d'acte administratiu que es pot recórrer amb aquest recurs 579
g.3.2 Davant de qui i en quin termini es presenta el recurs i qui el resol 581
g.3.3 Termini per resoldre i notificar la resolució 581
g.3.4 Efectes del silenci 581
g.3.5 Impossibilitat de doble recurs de reposició ni de recurs posterior d'alçada 581
g.3.6 És un recurs potestatiu 581
g.4 Recurs extraordinari de revisió (arts. 125 i 126 LPAC) 583
g.4.1 Tipus d'acte administratiu que es pot recórrer amb aquest recurs 583
g.4.2 Davant de qui i en quin termini es presenta el recurs i qui resol el recurs és resolt pel mateix òrgan que va dictar l'acte 584
g.4.3 Termini per resoldre i notificar la resolució 585
g.4.4 Efectes del silenci 585
g.4.5 Impossibilitat de doble recurs extraordinari de revisió 585
g.5 Recursos administratius especials 588
g.5.1 Reclamacions economicoadministratives 588
g.5.2 Altres (recurs especial en matèria de contractació pública, etc.) 589
5.1.3 La revisió i la revocació d'actes: supòsits, tipologia de situacions, procediment 593
a) Revisió d'ofici 596
b) Declaració de lesivitat 599
c) Revocació 600
c.1 Revocació d'actes desfavorables o de gravamen per motius d'oportunitat 601
c.2 Revocació d'actes desfavorables per motius de legalitat 603
c.3 Principi d'irrevocabilitat dels actes favorables o declaratius de drets per motius d'oportunitat 605
c.4 Excepcions als principi d'irrevocabilitat d'actes favorables o declaratius de drets per motius d'oportunitat 605
d) Rectificació d'errors 606
5.2 Per practicar i aprendre més 607
5.3 El control de la jurisdicció contenciosa administrativa 609
5.3.1 Àmbit, extensió i límits de la jurisdicció contenciosa administrativa 609
a) Introducció 609
b) Dades empíriques i realitat del contenciós administratiu 614
c) Àmbit i extensió de la jurisdicció contenciós administrativa. Els seus límits i l'abús de jurisdicció 617
5.3.2 Implicacions fonamentals del dret a la tutela judicial efectiva i de la configuració constitucional del control judicial de l'activitat administrativa. L'efectivitat en la tutela cautelar i en l'execució de les decisions jurisdiccionals 622
5.3.3 La planta jurisdiccional i les competències dels jutges i jutgesses i dels tribunals: criteris generals 624
5.3.4 El procés contenciós administratiu, elements fonamentals: les parts, l'objecte, el procediment, la terminació i els recursos. Referència als procediments especials, en particular el de protecció de drets fonamentals 632
a) Qüestions comunes als procediments del contenciós-administratiu 633
a.1 capacitat processal, legitimació, representació i defensa. Objecte del recurs 633
a.2 L'objecte del recurs 638
a.2.1 Recurs contra actes administratius (expressos o presumptes) 639
a.2.2 Recurs contra disposicions de caràcter general o reglamentari 639
a.2.3 Recurs contra la inactivitat de l'Administració 641
a.2.4 El recurs contra l'actuació material en via de fet 645
a.3 Mesures cautelars i la seva vinculació amb l'art. 24 CE 648
a.4 Costes processals 653
a.5 Terminis 655
b) Els procediments davant de la jurisdicció contenciosa administrativa 656
b.1 El procediment en primera o única instància (arts. 43 i ss.) 656
b.1.1 Interposició del recurs, admissió i actuacions preparatòries 656
b.1.2 Actuacions preparatòries 658
b.1.3 Activitat instructora del procediment 658
b.1.4 Vista o conclusions 659
b.1.5 Acabament 659
b.2 El procediment abreujat (art. 78 LJCA) 661
b.3 Els procediments especials (arts. 114 i ss.) 662
b.3.1 Protecció dels drets fonamentals de la persona 662
b.3.2 Qüestió d'il-legalitat 663
b.3.3 Suspensió administrativa prèvia d'acords 663
b.3.4 Procediment per a la garantia de la unitat del mercat 664
b.3.5 Procediment per la declaració judicial d'extinció de partits polítics 664
b.4 Els recursos 664
b.4.1 Contra providències i interlocutòries 664
b.4.2 Recurs d'apel-lació contra sentències 665
b.4.3 Recurs de cassació i recurs de cassació autonòmic 665
b.4.4 Recurs de revisió 668
c) L'execució de les sentències 669
c.1 Qüestions generals: la vinculació amb l'art. 24 CE 669
c.2 Procediment d'execució de sentència 670
c.3 Execució de sentència que declara la invalidesa d'un acte administratiu o disposició 671
c.4 Execució de sentència que condemna a fer alguna cosa a l'AP 671
c.5 Execució de sentència que condemna al pagament de quantitat líquida 672
5.4 Breus reflexions sobre el Dret administratiu global i el control de l'Administració: jurisdicció contenciosa administrativa i arbitratge internacional 672
5.5 Per practicar i aprendre més 674
6. La responsabilitat patrimonial de l'Administració pública
6.1 Introducció. Dades empíriques. Marc normatiu i funcions de la responsabilitat patrimonial 681
6.2 Característiques generals de la responsabilitat patrimonial 689
6.3 Requisits per la concurrència de responsabilitat i bona administració 691
6.4 Extensió i càlcul de la reparació 707
6.5 Vies per reclamar la responsabilitat. Procediment administratiu de reclamació de la responsabilitat. Reclamació en via judicial. El principi d'unitat jurisdiccional. La responsabilitat civil de l'Administració derivada de delicte 708
6.5.1 Via administrativa 708
a) Procediment general 708
b) Procediment abreujat 709
6.5.2 Via judicial 709
6.6 Responsabilitat de l'Estat legislador, de l'Administració judicial i del Tribunal Constitucional 711
6.7 Per practicar i aprendre més 715
7. Epíleg. El dret administratiu i la seva evolució futura
7.1 Reflexions conclusives 725
7.2 Tendències futures 733
7.2.1 Dret administratiu, trandisciplinarietat i anàlisis empíriques 733
7.2.2 Àmbits de desenvolupament 737
7.3 El Dret administratiu i la gestió pública després de la pandèmia de la Covid-19 739
7.4 Per practicar i aprendre més 743
90088

Ficha técnica

Autor
Ponce Sole, Juli
Editorial
Tirant Lo Blanch
Idioma
Castellano
ISBN
978-84-11-30825-0
Fecha de Publicación
10-09-2022
Nº de páginas
756
Encuadernación
Rústica
Nº edición
3
Comentarios (0)
No hay reseñas de clientes en este momento.